Aikaa ei tarvita

Nappisilmäinen sotilas ohjasi minua sairaalanportista sisälle kohti jonoa, jossa seisoskeli 50 ihmistä kylmässä syysaamussa.

Minulla oli mukana asiakirjasalkkuni ja suuri epätietoisuus koko tilanteesta, mutta olin päättänyt saada kolmannen korona rokotteen. Sotilaat portilla eivät vastailleet turhiin kysymyksiin, minun kohdalla kaikki muu, paitsi eteenpäinohjaus oli ilmeisesti täysin epäolennaista.

Jotenkin olin mielestäni selvittänyt, että tässä sairaalassa saisin rokotuksen passillani. Mutta seisoessani  jonossa kaksi ja puolituntia kylmällä sairaalanpihalla, sotilasoperaation ohjailtavana, uskoni rokoteohjeiden tulkinnasta alkoi hiipua. Svanski ei uskonut, että saan rokotetta ja pommitti viesteillä. Jono ei liikkunut.

Kun viimein pääsin ilmottautumiseen, olin niin jäässä, että sain vain vapisten selitettyä tilanteeni. Minua ei ymmärretty, ei unkariksi, ei englanniksi. Onneksi eräs ihana kanssa-jonottaja tuli tulkiksi apuuni. 

Asiani eteni, ja sain koottua ympärilleni yhdestä sotilaasta ja hoitajasta koostuvan tiimin, jonka voimin  saimme kolmesivuisen kaavake kavalkaadin ruodittua läpi,  hyvin rajallisella kielellisellä kommunikaatiolla, sitä enemmän pantomiimia hyväksi käyttäen. Tilanteen ehdoton huipentuma oli, kun sairaanhoitaja näytteli korkeaa verenpainetta. Vaikka tilanne kaikessa hulluudessaan oli stressaava kaikille totesimme hoitajan ja sotilaan voimin, että paineita ei ollut. 

Pääsin vihdoin rokotusjonoon. Hoitaja huokaisi, minä huokaisin ja sitten naurahdimme molemat. Sotilas ei nauranut hän oli totinen maanpuolustaja, hän vain nyökkäsi sotilas-uskottavasti.  

Neljän tunnin kuluttua seisoin sairaalan pihalla jälleen. Rokotus veressä ja leima paperissa.

Svanski ei voinut uskoa todeksi, että tein sen. Puristin itseni läpi unkarilaisen sairaala byrokratian vajavaisilla dokumenteilla ilman kielellistä tai byrokraattista apua. Lähetin Svanskille kuvan leimasta, hän oli ylpeä minusta. Hän sanoi että ei ollut uskonut projektiini ollenkaan, mutta yllätin hänet sitkeydelläni. Lähes yhtä suuri rakkaudentunnustus, kuin silloin kun tapoin kärpäslätkällä 20 kärpästä.

Sotilas ohjasi minut ulos sairaala-alueelta, tehtävä oli suoritettu. Sairaalan pihassa hytisi satapäinen jono ihmisiä odottamassa omaa vuoroaan. Ihmiset olivat lähteneet liikkeelle. 

Tällä viikolla siis todistetusti saa rokotteen unkarissa ilman ajanvarausta... kunhan vaan varaa riittävästi aikaa.

Kommentit

Suositut tekstit