Koliikkiajot
Ystävieni keskuudessa uusi urheiluharrastuksemme on poikinut
paljon kysymyksiä ja ihmettelyä.
Koska koliikkiajo lajina tuntuu olevan varsin
tuntematon suomessa, kerron tässä nyt hieman lajista.
Kolikkiajot on urheilulaji, jota voidaan harrastaa perheessä
tai yhteisössä, jossa on vaippaikäinen mini-ihminen. Koliikkiharrastajien
kesken häntä kutsutaan Kolikoksi.
Kolikon lisäksi harrastaja tarvitsee koliikkikärryt ja
kärrääjät.
Yhdessä tiimissä voi olla korkeintaan yhdet koliikkikärrit ja kaksi
kärrääjää. Kolikoita voi olla useampikin, mikäli kärrientilavuus sen sallii.
Kärrit tulee koristella säihkyviksi, jotta ne näkyvät,
yleensä yöllä pidettävissä koliikkiajoissa.
Kärrääjät usein harjautuvatkin varsin hyviksi glitteröijiksi.
Muilta ominaisuuksiltaan kärrien tulee olla sulavaliikkeiset
ja nopeasti kasattavat.
No sitten itse ajoihin. Kuten jo mainitsin koliikkiajot
tapahtuvat ilta- ja yöaikaan. Yleensä 21-03 välisenä aikana. Joskus voidaan
järjestää lisäajoja, jotka alkavat aikaisemmin tai loppuvat myöhemmin, mutta
nämä kestävyysajot ovat vain lajin harjaantuneemmille harrastajille.
Aloittelijan
voimat yleensä hiipuvat jo ennen lisäaikaa eli kolinatuntia.
Ajot alkavat kolikon aktivoinnilla, yleensä kolikko
aktivoituu täysimittaiseen koliikkiin noin tuntia ennen ajon alkua. Tämän
jälkeen Kolikko lastataan koliautoon, joka yleensä harastajien keskuudessa on
farmarimallinen auto, jonka perässä koliikkikärryt kulkevat helposti.
Koliikkiulvova kolikko kuskataan koliikkiajoradalle ja
lastataan siellä koliikkikärryyn jolloin varsinainen ajo voi alkaa.
Kärrääjillä on oikeus ajojen aikana nauttia virvokkeita, kunhan
koliikkikärrit eivät missään vaiheessa pysähdy.
Koliikkiajojen voittaja on se, joka saa nopeimmin kolikon
koliikkitomaksi eli vaiennettua.
Salittuja menetelmiä Kolikon vaientamiseen on
hänen kärrääminen koliikkikärrissä, muut menetelmät eivät ole koliikkiajojen
aikana sallittu.
Joskus kisojen hävinnyt kolikko ei sammu lainkaan, jolloin
hävinnyt joukkue voi keskeyttää ajot lisäajan (kolinatunnin) jälkeen ja jatkaa
kolikon ajeluttamista koliikkiautolla.
Koliikkiajotiimiä voi kasvattaa noin vuoden harrastamisen
jälkeen uudella kolikolla jolloin pääsee korkeammalle koliikkiajotasolle eli
kolille.
Koli-tason harrastajat ovatkin sitten jo lajille täysin
omistautuneita hardcore-koliikkikuskeja.
Koli-tasossa kilpailutiimiin lisätään Kolikon ja kärrääjien
lisäksi erillinen kakara-yksikkö, joka ajojen alussa kirmaa sinne tänne
kärreistä erillään.
Kärrääjien tulee ensin kiinniottaa kyseinen erillisyksikkö
eli kakara. Kiinnioton on tapahduttava niin, että koliikkikärry-yksikkö pysyy
kaiken aikaa liikkeessä.
Kun kakara saadaan kiinni, se on kiinnitettävä kärry-yksikköön,
jonka jälkeen, sekä kakara, että kolikko, on saatava hiljenemään koliikista.
Koliikkikärryajojen Koli-tasoja voidaan lisätä vähintään
vuoden harjoittelun jälkeen uusia. Hurjimmilla Koliikkikärryajojen
harrastajilla saattaa olla, jopa kolme tai neljä erillistä kakara yksikköä.
Minä, Svanki ja Giliaana ollaan siis varsin uusia lajinharrastajia
ja vasta perus-kolikkotasolla.
Kommentit
Lähetä kommentti
Kommentoi, kerro omia kokemuksiasi aiheesta, Ihmettele elämää muuten vaan tai tee kinkkisiä lisäkysymyksiä. Vapaa laatikko tässä siihen. Itäeurooppalaista mallia oleva sensuuri tässä päällä, joten eka luen nää itte ja vasta sitten julkasen... jos julkasen :)Mielellään kuulisin palautetta..pliis diplomaattisesti kuitenkin