perjantai 29. elokuuta 2014

Koliikkiajot

Ystävieni keskuudessa uusi urheiluharrastuksemme on poikinut paljon kysymyksiä ja ihmettelyä. 
Koska koliikkiajo lajina tuntuu olevan varsin tuntematon suomessa, kerron tässä nyt hieman lajista.

Kolikkiajot on urheilulaji, jota voidaan harrastaa perheessä tai yhteisössä, jossa on vaippaikäinen mini-ihminen. Koliikkiharrastajien kesken häntä kutsutaan Kolikoksi.
Kolikon lisäksi harrastaja tarvitsee koliikkikärryt ja kärrääjät. 
Yhdessä tiimissä voi olla korkeintaan yhdet koliikkikärrit ja kaksi kärrääjää. Kolikoita voi olla useampikin, mikäli kärrientilavuus sen sallii.

Kärrit tulee koristella säihkyviksi, jotta ne näkyvät, yleensä yöllä pidettävissä koliikkiajoissa.
Kärrääjät usein harjautuvatkin varsin hyviksi glitteröijiksi.
Muilta ominaisuuksiltaan kärrien tulee olla sulavaliikkeiset ja nopeasti kasattavat.

No sitten itse ajoihin. Kuten jo mainitsin koliikkiajot tapahtuvat ilta- ja yöaikaan. Yleensä 21-03 välisenä aikana. Joskus voidaan järjestää lisäajoja, jotka alkavat aikaisemmin tai loppuvat myöhemmin, mutta nämä kestävyysajot ovat vain lajin harjaantuneemmille harrastajille. 
Aloittelijan voimat yleensä hiipuvat jo ennen lisäaikaa eli kolinatuntia.

Ajot alkavat kolikon aktivoinnilla, yleensä kolikko aktivoituu täysimittaiseen koliikkiin noin tuntia ennen ajon alkua. Tämän jälkeen Kolikko lastataan koliautoon, joka yleensä harastajien keskuudessa on farmarimallinen auto, jonka perässä koliikkikärryt kulkevat helposti.

Koliikkiulvova kolikko kuskataan koliikkiajoradalle ja lastataan siellä koliikkikärryyn jolloin varsinainen ajo voi alkaa.
Kärrääjillä on oikeus ajojen aikana nauttia virvokkeita, kunhan koliikkikärrit eivät missään vaiheessa pysähdy.
Koliikkiajojen voittaja on se, joka saa nopeimmin kolikon koliikkitomaksi eli vaiennettua. 
Salittuja menetelmiä Kolikon vaientamiseen on hänen kärrääminen koliikkikärrissä, muut menetelmät eivät ole koliikkiajojen aikana sallittu.
Joskus kisojen hävinnyt kolikko ei sammu lainkaan, jolloin hävinnyt joukkue voi keskeyttää ajot lisäajan (kolinatunnin) jälkeen ja jatkaa kolikon ajeluttamista koliikkiautolla.

Koliikkiajotiimiä voi kasvattaa noin vuoden harrastamisen jälkeen uudella kolikolla jolloin pääsee korkeammalle koliikkiajotasolle eli kolille.
Koli-tason harrastajat ovatkin sitten jo lajille täysin omistautuneita hardcore-koliikkikuskeja.

Koli-tasossa kilpailutiimiin lisätään Kolikon ja kärrääjien lisäksi erillinen kakara-yksikkö, joka ajojen alussa kirmaa sinne tänne kärreistä erillään.
Kärrääjien tulee ensin kiinniottaa kyseinen erillisyksikkö eli kakara. Kiinnioton on tapahduttava niin, että koliikkikärry-yksikkö pysyy kaiken aikaa liikkeessä.
Kun kakara saadaan kiinni, se on kiinnitettävä kärry-yksikköön, jonka jälkeen, sekä kakara, että kolikko, on saatava hiljenemään koliikista.  
Koliikkikärryajojen Koli-tasoja voidaan lisätä vähintään vuoden harjoittelun jälkeen uusia. Hurjimmilla Koliikkikärryajojen harrastajilla saattaa olla, jopa kolme tai neljä erillistä kakara yksikköä.

Minä, Svanki ja Giliaana ollaan siis varsin uusia lajinharrastajia ja vasta perus-kolikkotasolla.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi, kerro omia kokemuksiasi aiheesta, Ihmettele elämää muuten vaan tai tee kinkkisiä lisäkysymyksiä. Vapaa laatikko tässä siihen. Itäeurooppalaista mallia oleva sensuuri tässä päällä, joten eka luen nää itte ja vasta sitten julkasen... jos julkasen :)Mielellään kuulisin palautetta..pliis diplomaattisesti kuitenkin